‘De boodschap van wat er in Europa’s grootste haven en industrieel complex gebeurt moet nog duidelijker en nog breder verkondigd worden’

Op donderdagavond 20 juni vond het 80-jarig jubileum plaats aan boord van het SS Rotterdam en het belang van communicatie was de rode draad, naast het feit dat het een gezellige en informatieve netwerkavond was met het ophalen van herinneringen en een blik in de toekomst.

Al 80 jaar is de Havenvereniging Rotterdam dé ontmoetingsplek voor medewerkers uit allerlei havengerelateerde organisaties. Hier treft het circa 1.700 leden tellende netwerk elkaar om kennis uit te wisselen en in te spelen op actuele ontwikkelingen. Sinds de oprichting in 1939 is de Havenvereniging een factor van betekenis in Rotterdam. De destijds geformuleerde doelstelling om “problemen van de haven te bestuderen en kennis van de haven te bevorderen” is ook nu leidend in het beleid van de vereniging.

Reputatie havenbedrijfsleven

De waardering voor het haven- en industriecomplex is over het algemeen hoog. Echter, het sentiment binnen de samenleving verandert en met betrekking tot de industrie is de waardering zelfs aan het dalen. De discussie rondom het klimaatakkoord, belastingafspraken van bedrijven onderstreept nogmaals dat de publieke opinie over de sector negatief is en deze publieke opinie heeft directe invloed op de gun factor van politiek en beleidsmakers.

Voor het verbeteren van de waardering moet intensiever worden gewerkt aan de reputatie. De reputatie is verbonden aan het handelen en de beloftes van de bedrijven in de haven. Omdat veelal alleen ‘het slechte nieuws’ de krant haalt worden die negatieve verwachtingen ook vervuld. Door nieuwe en positieve verhalen ondersteunt door de bedrijven in de haven dient getracht te worden deze negatieve spiraal te doorbreken.

Voorzitter Ronald Schinagl van de Havenvereniging Rotterdam: ‘Wij moeten duidelijker aangeven welke rol wij als sector en bedrijven  in de samenleving spelen en  een betere connectie maken met de verschillende actoren in die samenleving!’

 Allard Castelein president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: ‘Om geloofwaardig ons verhaal te kunnen opbouwen moeten het bedrijfsleven bereid zijn om zicht kwetsbaar te tonen en anderen het verhaal van de haven te laten vertellen’.

 Om de daad bij het woord te voegen overhandigde de voorzitter van de Havenvereniging  aan Mary Dotsch directeur van het Educatief Informatie Centrum (EIC) een waardecheque van € 3.000. In de periode van de laatste 25 jaar zijn door de inspanningen van het EIC maar liefst 450.000 leerlingen en studenten in aanraking gekomen met de haven. Een bedrag dat is opgebracht door de leden van de Havenvereniging Rotterdam en specifiek bedoeld voor het ontwikkelen een interactieve beroepenwijzer. Deze beroepenwijzer wordt geplaatst op de havenexpositie. De leerlingen kunnen er ook thuis en op school mee aan de slag. Het biedt jongeren informatie over havenberoepen met een inhoudelijke beschrijving van het vak en de opleidingen die je daarvoor kunt volgen.

 Allard Castelein kreeg als eerste een Havenvereniging jubileumexemplaar van het stripboek ‘Code Goud’ een spannend stripboek over de haven van striptekenaar Paul Kerrebijn en Koos Vellekoop. ‘De leden van de Havenvereniging zijn de ambassadeurs om het mooie verhaal van de haven duidelijker en breder te verkondigen voor jong en oud’ aldus Allard Castelein.

 Reactie Mary Dotsch - Directeur EIC Mainport Rotterdam: "Wij zijn ongelofelijk dankbaar voor de geweldige cheque! We zullen garanderen dit bedrag heel goed te investeren in een interactieve beroepenwijzer. Zodat de huidige en de komende generaties scholieren en studenten op de best mogelijk manier worden geïnformeerd over alle beroepen in en rondom de haven."

Lid worden van de Havenvereniging? Dat kan! Bekijk de website voor meer informatie: www.havenverenigingrotterdam.nl/leden 

havenvereniging tachtig jaar collage